Загадки світла

Не складати плану — значить запланувати власну поразку.                                                  Б. Франклін


I. Активізація уваги, мислення дітей.

          З роману Болеслава Пруса «Фараон».

Гергор підніс угору обидві руки. Коли натовп знову стих, верховний жрець гукнув верховним голосом:
- Боги! Під вашу опіку віддаю святий храм, проти яко­го виступають зрадники...
Невдовзі десь за хмарами озвався нелюдський голос:
- Я відвертаю лик мій від проклятого народу, і хай на зем­лю спаде темрява...
І сталось щось жахливе: в міру того, як промовляв голос, сонце втрачало свою яскравість. А з останнім словом стало темно, як уночі. На небі засвітилися зорі, а замість сон­ця залишився чорний круг, оточений полум'ям.
Несамовитий крик вихопився із сотні тисяч грудей. На­пасники кинули баяни.
- Настав день суду і смерті... – розлігся стогін.
Учитель. Яке явище описано в художньому творі?
Так. Сонячне затемнення. У старовину існувало повір’я, що повне сонячне затемнення віщує біду: війну, хвороби, тощо. Тож не дивно, що сонячні затемнення, служителі використовували для того, щоб лякати людей.
1.     Очікування учнів від проекту.
Сьогодні у нас незвичайний урок – урок проектної діяльності. Що ви очікуєте від проекту. Розкрийте за буквами слова «Проект».
П – прекрасний, практичний, пошуковий.
Р – розумний, раціональний, реалістичний.
О – організований, оптимістичний.
Е – енергійний, емоційний.
К – креативний , красивий.

Т – творчий.
II. Розвиток уявлень про природу світла. Джерела й приймачі світла. Поглинання і розсіювання світла.
Перегляд відео
ІІІ. Мотивація навчального матеріалу
Проблема світла. Світло – найтемніша пляма у фізиці. З найдавніших часів, ще задовго до давніх греків, коли, за легендою, Аполлон роз’їжджав у вогненній колісниці небом, і до наших часів, коли проспекти міст потопають у сяйві вогнів, світло задаровувало людину і водночас було для неї нерозв’язною загадкою.
Ніщо в природі не було настільки невловимим, жоден секрет природа не охороняла так ретельно, як секрет про те, що ж являє собою світло насправді. Через це світло часто називали найтемнішою плямою у фізиці. Однак, незважаючи на це, світло дозво­ляє нам пізнавати навколишній світ за допомогою нашого зору набагато більше, ніж ми могли б це зробити за допомогою всіх інших органів почуттів, разом узятих.
Уже самий факт існування світла достатній для того, щоб викликати низку питань. Наприклад: Чому утворюєть­ся тінь? Чому утворюється веселка? Чому ми бачимо на­вколишній світ у різних кольорах? Це тільки деякі з пи­тань, на які ми спробуємо відповісти, вивчаючи світло. На нас чекає багато цікавого!
IVОчікування
Розширити науковий кругозір учнів та збільшити інте­рес до навчального процесу.
Хвилинка релаксації «Вгору по веселці»
Заплющити очі, глибоко вдихнути, уявляючи як ви за­бираєтесь вгору по веселці. Видихнувши, з’їдьте з неї, як з гірки.
— Де ви були?
— Що бачили? (Веселку)
— А якого кольору веселка?
— Так, різнокольорова дуга – це веселка.
У давнину вважали, що веселка – це вияв волі Божої. Ко­лись в Україні говорили, що «веселка» – труба, якою пророк Ілля бере воду з річок і озер. У стародавній Греції веселку вважали посмішкою богині Іриди, яка провіщала мир між небом і землею. За уявленням давніх людей, веселка єднала небо і землю. Був час, коли тих, хто намагався тлумачити веселку, переслідували. Так, у XVIIIстолітті Антоніо Домі­ніка засудили до страти за пошуки природничо-наукового пояснення цього явища. Ми з вами на наступних уроках розглянемо це природне оптичне явище детальніше.
— Назвіть природні оптичні явища, які ви знаєте. (Со­нячні сходи, веселка, гра світла у струмені води або в ко­штовному камінні, мінливість океану, води тощо...)
VПідсумки
Прийом «Вузлики напам’ять». На невеликих аркушах учні записують основні, але не більше трьох, думки, що ви­никли на сьогоднішньому занятті. Озвучити їх і наклеїти на плакат із очікуваннями.

Немає коментарів:

Дописати коментар